Międzynarodowy Dzień Edukacji

24.05.2023

Na świecie w XXI wieku ok. 750 mln dzieci nie umie czytać i pisać. To przerażające dane. Międzynarodowy Dzień Edukacji ma zwracać uwagę ludzi na to, że nadal są regiony świata, gdzie edukacja w ogólnie nie istnieje, albo jest na niskim poziomie. W tym dniu są m.in. organizowane zbiórki przyborów szkolnych dla dzieci z Afryki i kampanie uświadamiające społeczeństwo o tym problemie. Trzeciego grudnia 2018 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję ogłaszającą 24 stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Jest to dzień poświęcony uczeniu roli edukacji w niesieniu światowego pokoju i zrównoważonego rozwoju.

miedzynarodowy-dzien-edukacji.jpg

W dniu 30 listopada 2018 r. UNESCO, UNICEF i UN Women wraz ze Stałymi Misjami Irlandii, Nigerii, Singapuru i Państwa Katar zorganizowały spotkanie poboczne w celu stworzenia świadomości i zwiększenia impulsu dla przyjęcia rezolucji. Dnia 3.12.2018 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję, która ustanawia dzień 24. stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji. Pierwszy Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się 24.01.2019 roku w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w ramach wydarzenia współorganizowanego przez UNESCO oraz Stałe Misje Irlandii, Nigerii, Norwegii, Republiki Singapuru i Państwa Katar. Tematem tego dnia była: „Edukacja: kluczowy czynnik inkluzji i wzmocnienia społecznego”. Drugi Międzynarodowy dzień edukacji był obchodzony pod hasłem: „Uczenie się dla ludzi, planety, dobrobytu i pokoju”. Trzeci Międzynarodowy Dzień Edukacji odbył się pod tytułem „Odbudowy i przywrócenia do życia edukacji dla pokolenia COVID-19”. 

W związku z pandemią COVID-19, która w Polsce panuje od marca 2019 roku edukacja w szkołach jest zdecydowanie utrudniona. W celu zmniejszania rozpowszechniania się wirusa. Rządzący byli zmuszeni do podjęcia decyzji o wprowadzeniu nauki zdalnej. Prawie dwuletnia nauka w trybie zdalnym na wszelkich etapach edukacji, drastycznie wpłynęła na prawidłowy proces socjalizacji młodzieży. Pozbawienie możliwości prawidłowej socjalizacji nie jest jedynym minusem nauki z domu. Niestacjonarny tryb nauki negatywnie wpłynął na zdolność koncentracji uczniów. Pogorszyła się również zdolność prawidłowego zapamiętywania, a także zmniejszyła się motywacja do nauki u uczniów.

Uczniowie po powrocie do nauki stacjonarnej, ponownie adaptują się do prawidłowego funkcjonowania w murach szkolnych. Niestety w związku z występującymi trudnościami w adaptacji równocześnie pojawiają się zaburzenia na polu emocjonalnym, co często prowadzi do nastoletniej depresji. 

Dorastająca młodzież oraz dzieci są aktualnie narażone na wiele niedogodności związanych z panującą Pandemią COVID-19. W związku z czym rodzice, nauczyciele oraz osoby pracujące w zawodach związanych z opieką i nauczaniem dzieci i młodzieży powinny włożyć dwa razy więcej pracy w pomoc w zaadaptowaniu się uczniów, uczulić się na możliwość wystąpienia depresji i innych zaburzeń psychicznych oraz przede wszystkim wyposażyć się w wyrozumiałość, cierpliwość i wsparcie, którymi otoczą swoich podopiecznych. 

Autorka: Mgr Dominika Urbańczyk

Źródła

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

GettyImages-1186802283.jpg
Psychologia

Stalking - jak się przed nim chronić? Kim jest przeciętny stalker?

W ostatnim czasie zjawisko stalkingu może wydawać się tematem zainteresowania wielu dziedzin, np. sztuki filmowej czy literatury. Jego „popularność” rośnie, co pomimo podzielonych zdań w temacie rzetelności przedstawianych informacji w treściach wyrazu artystycznego, wydaje się być dobrym zjawiskiem. Dobrem, jakie płynie ze zwiększonej uwagi w tym temacie, jest zwiększenie świadomości ludzi. Przykładając się do poszerzania wiedzy w zakresie tego zjawiska, chciałabym przybliżyć kilka zagadnień z nim związanych. Dowiedz się więcej!

GettyImages-1209903127.jpg
Psychologia

Czym jest sharenting? Jakie stwarza zagrożenia?

Termin sharenting powstał w wyniku połączenia dwóch angielskich słów: share (udostępniać, dzielić się) oraz parenting (rodzicielstwo). Rodzice praktykujący sharenting regularnie publikują w internecie (szczególnie w mediach społecznościowych) zdjęcia, filmy oraz inne treści dotyczące ich dzieci (np. informacje o ocenach szkolnych, hobby, ulubionych posiłkach, danych osobistych, miejscach pobytu).

Uzależnienie od hazardu.jpeg
Psychologia

Uzależnienie od hazardu – objawy, skutki i pomoc

W Polsce objawy uzależnienia od hazardu dotyczą około 5% społeczeństwa. Niestety gry hazardowe są czasami uznawane za niewinną rozrywkę, w rzeczywistości jednak są one niezwykle niebezpieczne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Jakie są objawy i skutki uzależnienia od hazardu? W jaki sposób leczyć ten problem i pomóc w trudnych przypadkach? Dowiedz się więcej na ten temat.