Terapia poznawczo-behawioralna

03.08.2023

Terapia poznawczo-behawioralna to proces, który łączy w sobie różne podejścia do pracy z umysłem i emocjami, pomagając zrozumieć, jak nasze myśli i działania wpływają na codzienne życie. Skupia się na tym, by znaleźć skuteczne metody radzenia sobie z problemami, które mogą utrudniać pełne funkcjonowanie. Jest to podejście, które znajduje zastosowanie w wielu obszarach: od radzenia sobie z napięciem i stresem, przez bardziej złożone problemy emocjonalne, aż po zaburzenia psychiczne. Dzięki swojej elastyczności może być dostosowane do indywidualnych potrzeb, pomagając w rozwiązywaniu konkretnych problemów w sposób efektywny i mierzalny.

Czym jest nurt poznawczo-behawioralny?

Nurt poznawczo-behawioralny to jedno z najpopularniejszych podejść terapeutycznych, które skupia się na zrozumieniu zależności między myślami, emocjami i zachowaniami. Został opracowany na podstawie założeń psychologii poznawczo-behawioralnej, które mówią, że nasze myśli, choć często nieświadome, mają bezpośredni wpływ na to, jak postrzegamy rzeczywistość i jak reagujemy w różnych sytuacjach.

Podejście poznawczo-behawioralne opiera się na dwóch głównych filarach – pracy nad myślami (poznawczej) oraz na zmianie zachowań (behawioralnej). Z jednej strony pacjent uczy się rozpoznawać i modyfikować myśli automatyczne (przekonania determinujące całościowe funkcjonowanie), które mogą prowadzić do negatywnych emocji i nieproduktywnych reakcji. Z drugiej strony skupia się na zmianie zachowań, które mogą być utrwalone przez długotrwałe nawyki i nieadaptacyjne reakcje na stresujące sytuacje. Nurt CBT jest więc podejściem opartym na współpracy, które wymaga aktywnego zaangażowania pacjenta, ale także oferuje konkretne i mierzalne efekty.

Psychoterapia poznawczo-behawioralna, czyli co to jest CBT?

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT – ang. Cognitive Behavioral Therapy) to metoda leczenia zaburzeń psychicznych, radzenia sobie z trudnościami emocjonalnymi oraz zachowaniami, które sprawiają nam problemy, wpływając negatywnie na nasz dobrostan psychofizyczny.

Psychoterapia CBT opiera się na założeniu, że nasze emocje i zachowania są ściśle związane z interpretacją sytuacji, w których się znajdujemy. To wyuczony sposób reagowania na otaczającą nas rzeczywistość, który jednak nie zawsze bywa dla nas korzystny.

Na czym polega terapia poznawczo-behawioralna?

Zastanawiasz się, jak w praktyce wygląda terapia poznawczo-behawioralna? Przede wszystkim wyróżnia się tym, że koncentruje się nie tylko na przepracowywaniu przeszłych doświadczeń, ale także na pracy nad bieżącymi problemami i wyzwaniami, z którymi pacjent zmaga się w danym momencie życia. CBT jest praktyczną metodą, której celem jest wypracowanie konkretnych narzędzi umożliwiających danej osobie radzenie sobie z trudnościami na co dzień. Terapia ma określoną strukturę, jest stosunkowo krótkoterminowa, opiera się na jasnym planie działania oraz na regularnej pracy między terapeutą a pacjentem.

Metoda poznawczo-behawioralna zakłada:

  • Jasno określone cele terapii pozwalające na wyraźne ukierunkowanie pracy i monitorowanie postępów (określenie celu i zmierzenie jego efektów).
  • Nawiązanie głębokiego zaufania między terapeutą a pacjentem oraz wypracowanie atmosfery bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla efektywnego prowadzenia terapii.
  • Zaangażowanie pacjenta poza terapią, np. poprzez wykonywanie zadań domowych, które pozwolą mu w praktyce stosować nowe umiejętności i strategie. Takie zachowanie niezwykle korzystnie wpływa na skuteczność procesu terapeutycznego.
  • Systematyczna praca nad zmianą myślenia i nawyków pacjenta, która przyczynia się do osiągnięcia zamierzonych efektów psychoterapii.

Techniki poznawczo-behawioralne

Terapia poznawczo-behawioralna uwzględnia różnego rodzaju ćwiczenia, takie jak np.:

  • Rejestr myśli automatycznych – pozwala zauważyć i zidentyfikować negatywne, często nieuświadomione myśli, które wpływają na emocje i zachowanie.
  • Zastępowanie zniekształceń poznawczych – polega na rozpoznawaniu irracjonalnych schematów myślenia (np. katastrofizacja, czarno-białe widzenie) i zastępowaniu ich bardziej realistycznymi.
  • Ekspozycja – systematyczne oswajanie się z bodźcami wywołującymi lęk, by stopniowo obniżyć poziom reakcji lękowej.
  • Aktywacja behawioralna – zachęca do podejmowania aktywności, które dają satysfakcję i przywracają zaangażowanie w codzienne życie (wykorzystywane przy leczeniu depresji).
  • Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe – wspierają regulację napięcia i redukcję stresu.

Fundament terapii poznawczo-behawioralnej (model ABC)

Fundamentem podejścia poznawczo-behawioralnego jest model ABC, którego twórcą jest Albert Ellis. Model ten zakłada, że dana sytuacja (A) na podstawie naszych przekonań (B) może zostać różnie zinterpretowana, a to prowadzi do pojawienia się konkretnych konsekwencji (C), czyli emocji, zachowań, reakcji cielesnych:

  • A (activating event) – wydarzenie aktywizujące,
  • B (beliefs) – przekonania,
  • C (consequences) – konsekwencje tj. emocje, zachowania, reakcje cielesne.

W praktyce model ABC pomaga zrozumieć, że to nie samo wydarzenie wywołuje emocje, lecz sposób jego interpretacji. Dzięki temu można nauczyć się identyfikować i modyfikować nieadaptacyjne przekonania (B), co z kolei wpływa na zmniejszenie negatywnych reakcji emocjonalnych i zmianę zachowania (C). Model ten wspiera budowanie większej elastyczności psychicznej i lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach.

W tabeli zostały przedstawione różne interpretacje tej samej sytuacji przez różne osoby. Są inne ze względu na odmienne myśli automatyczne towarzyszące poszczególnym osobom. 


 A (wydarzenie aktywizujące)B (przekonania)C (konsekwencje)
Osoba nr 1Jazda autobusem, spojrzenie innego pasażera w stronę danej osoby.„Chyba jestem brudna na twarzy”, „Dlaczego nie spojrzałam w lusterko wychodząc z domu”, „Pewnie zaraz mnie wyśmieje, muszę uciekać”Poczucie wstydu, strachu, wyjście z autobusu na wcześniejszym przystanku, oczekiwanie na kolejny, spóźnienie do pracy
Osoba nr 2„Może mu się podobam”, „Ciekawe czy podejdzie i zapyta jak się nazywam”Poczucie ciekawości, radości, pozostanie w miejscu, w którym dana osoba była, oczekiwanie na rozwój sytuacji
Osoba nr 3„Może chce mi zrobić krzywdę?”Poczucie strachu, smutku, zdezorientowania, przyjęcie pozycji obronnej


Błędy (zniekształcenia) poznawcze

Kolejnym istotnym elementem terapii behawioralno-poznawczej są zniekształcenia poznawcze, czasem określane jako błędy poznawcze. Są to różnego rodzaju wyolbrzymione, irracjonalne wzorce myślowe, które podtrzymują obecność objawów zaburzeń psychicznych. Korzystanie z nich skutkuje postrzeganiem rzeczywistości w sposób zafałszowany i negatywny. Każdy z nas codziennie się nimi posługuje, dlatego warto mieć uważność na ich występowanie w różnych sytuacjach. To również może nam pomóc w polepszeniu funkcjonowania.

Przykładowe zniekształcenia poznawcze:

  • Czytanie w myślach, np. „Mówi, że sama ugotuje obiad, zapewne myśli, że nie potrafię gotować”.
  • Myślenie dychotomiczne, np. „Jeśli nie kupi mi kwiatów, to znaczy, że nic do mnie nie czuje”.
  • Negatywny filtr poznawczy, np. „Miałem szczęście, dlatego się udało”.
  • Katastrofizacja, np. „Dostałem uwagę od szefa, teraz to mnie zwolni”.

Warto rozważyć każdą myśl na podstawie dowodów, które jej przeczą bądź ją potwierdzają. Ważne jest opieranie się na faktach.

Terapia poznawczo behawioralna – dla kogo jest odpowiednia?

Szczególną cechą terapii CBT jest jej uniwersalność. Jako metoda terapeutyczna stosowana jest w pracy z szerokim zakresem trudności, obejmując:

  • zaburzenia lękowe (w tym zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, fobie, lęk uogólniony, napady paniki),
  • zaburzenia depresyjne,
  • zaburzenia odżywiania,
  • zaburzenia snu,
  • zaburzenia psychosomatyczne (związane z lękiem o zdrowie),
  • zaburzenia związane ze stresem (w tym leczenie traumy i PTSD),
  • zaburzenia adaptacyjne,
  • uzależnienia,
  • problemy seksuologiczne (psychoterapeuta seksuolog pracujący w nurcie CBT),
  • trudności w relacjach międzyludzkich,
  • ADHD u dzieci i dorosłych

Psychoterapia behawioralno-poznawcza może odbywać się zdalnie lub w gabinecie, przyjmując formę terapii indywidualnej, w parze, grupowej, a także jako element wsparcia w leczeniu farmakologicznym (również w oddziałach psychiatrycznych). Ponadto nurt CBT uwzględnia terapię poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży.

Ile trwa terapia poznawczo behawioralna?

Psychoterapia CBT jest rodzajem terapii krótkoterminowej. W przypadku, gdy sesje odbywają się raz w tygodniu, zwykle cały proces leczenia trwa od kilku do maksymalnie kilkunastu miesięcy. Jeżeli problem jest bardziej złożony i wymaga więcej czasu, zazwyczaj terapeuta rekomenduje większą częstotliwość spotkań, np. 2 razy w tygodniu. Sesja indywidualna trwa zazwyczaj 45-60 minut, natomiast sesja pary może trwać 90.

Co daje terapia poznawczo-behawioralna?

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) przynosi wiele korzyści osobom zmagającym się z różnego rodzaju trudnościami emocjonalnymi i psychologicznymi. Wzrost samoświadomości pacjenta to klucz do pozytywnej zmiany, jaka zachodzi w nim w toku terapii. Umocniona konstrukcja psychiczna pomaga zapobiegać nawrotom zaburzeń. Zrozumienie, że myśli i przekonania wpływają na uczucia i zachowania, pozwala na świadome zarządzanie własnym stanem emocjonalnym i podejmowanie bardziej odpowiednich reakcji na sytuacje.

Dzięki temu uczestnik terapii może nie tylko poradzić sobie z aktualnymi trudnościami, ale także wyposażyć się w narzędzia, które pozwolą mu lepiej funkcjonować w przyszłości – bardziej świadomie reagować na stres, rozpoznawać własne potrzeby i lepiej dbać o zdrowie psychiczne.

Specjaliści prowadzący psychoterapię w nurcie poznawczo-behawioralnym

Katarzyna Adamczyk

Katarzyna Baranowska

Joanna Bochińska-Przybylak

Agnieszka Charyton

Małgorzata Czyżewska-Kleczkowska

Daria Kaczmarska

Ewa Dębicka

Emilia Gural

Natalia Fuchs-Dzierżyc

Konrad Jurczakowski

Anna Kossowska

Magdalena Krukowska - Sidorczuk

Mateusz Malinowski

Marzanna Maliszewska

Ewa Niewola

Alicja Pawłowska

Anna Piskorz

Olimpia Pordes-Nathan

Joanna Posłuszna

Tomasz Przyłucki

Daniel Siemionko

Marzena Sekuła

Anna Stępniewska

Magdalena Wilk

Paula Wyka

Martyna Zagajewska