Terapia poznawczo-behawioralna
Terapia poznawczo-behawioralna to proces, który łączy w sobie różne podejścia do pracy z umysłem i emocjami, pomagając zrozumieć, jak nasze myśli i działania wpływają na codzienne życie. Skupia się na tym, by znaleźć skuteczne metody radzenia sobie z problemami, które mogą utrudniać pełne funkcjonowanie. Jest to podejście, które znajduje zastosowanie w wielu obszarach: od radzenia sobie z napięciem i stresem, przez bardziej złożone problemy emocjonalne, aż po zaburzenia psychiczne. Dzięki swojej elastyczności może być dostosowane do indywidualnych potrzeb, pomagając w rozwiązywaniu konkretnych problemów w sposób efektywny i mierzalny.
Czym jest nurt poznawczo-behawioralny?
Nurt poznawczo-behawioralny to jedno z najpopularniejszych podejść terapeutycznych, które skupia się na zrozumieniu zależności między myślami, emocjami i zachowaniami. Został opracowany na podstawie założeń psychologii poznawczo-behawioralnej, które mówią, że nasze myśli, choć często nieświadome, mają bezpośredni wpływ na to, jak postrzegamy rzeczywistość i jak reagujemy w różnych sytuacjach.
Podejście poznawczo-behawioralne opiera się na dwóch głównych filarach – pracy nad myślami (poznawczej) oraz na zmianie zachowań (behawioralnej). Z jednej strony pacjent uczy się rozpoznawać i modyfikować myśli automatyczne (przekonania determinujące całościowe funkcjonowanie), które mogą prowadzić do negatywnych emocji i nieproduktywnych reakcji. Z drugiej strony skupia się na zmianie zachowań, które mogą być utrwalone przez długotrwałe nawyki i nieadaptacyjne reakcje na stresujące sytuacje. Nurt CBT jest więc podejściem opartym na współpracy, które wymaga aktywnego zaangażowania pacjenta, ale także oferuje konkretne i mierzalne efekty.
Psychoterapia poznawczo-behawioralna, czyli co to jest CBT?
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT – ang. Cognitive Behavioral Therapy) to metoda leczenia zaburzeń psychicznych, radzenia sobie z trudnościami emocjonalnymi oraz zachowaniami, które sprawiają nam problemy, wpływając negatywnie na nasz dobrostan psychofizyczny.
Psychoterapia CBT opiera się na założeniu, że nasze emocje i zachowania są ściśle związane z interpretacją sytuacji, w których się znajdujemy. To wyuczony sposób reagowania na otaczającą nas rzeczywistość, który jednak nie zawsze bywa dla nas korzystny.
Na czym polega terapia poznawczo-behawioralna?
Zastanawiasz się, jak w praktyce wygląda terapia poznawczo-behawioralna? Przede wszystkim wyróżnia się tym, że koncentruje się nie tylko na przepracowywaniu przeszłych doświadczeń, ale także na pracy nad bieżącymi problemami i wyzwaniami, z którymi pacjent zmaga się w danym momencie życia. CBT jest praktyczną metodą, której celem jest wypracowanie konkretnych narzędzi umożliwiających danej osobie radzenie sobie z trudnościami na co dzień. Terapia ma określoną strukturę, jest stosunkowo krótkoterminowa, opiera się na jasnym planie działania oraz na regularnej pracy między terapeutą a pacjentem.
Metoda poznawczo-behawioralna zakłada:
- Jasno określone cele terapii pozwalające na wyraźne ukierunkowanie pracy i monitorowanie postępów (określenie celu i zmierzenie jego efektów).
- Nawiązanie głębokiego zaufania między terapeutą a pacjentem oraz wypracowanie atmosfery bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla efektywnego prowadzenia terapii.
- Zaangażowanie pacjenta poza terapią, np. poprzez wykonywanie zadań domowych, które pozwolą mu w praktyce stosować nowe umiejętności i strategie. Takie zachowanie niezwykle korzystnie wpływa na skuteczność procesu terapeutycznego.
- Systematyczna praca nad zmianą myślenia i nawyków pacjenta, która przyczynia się do osiągnięcia zamierzonych efektów psychoterapii.
Techniki poznawczo-behawioralne
Terapia poznawczo-behawioralna uwzględnia różnego rodzaju ćwiczenia, takie jak np.:
- Rejestr myśli automatycznych – pozwala zauważyć i zidentyfikować negatywne, często nieuświadomione myśli, które wpływają na emocje i zachowanie.
- Zastępowanie zniekształceń poznawczych – polega na rozpoznawaniu irracjonalnych schematów myślenia (np. katastrofizacja, czarno-białe widzenie) i zastępowaniu ich bardziej realistycznymi.
- Ekspozycja – systematyczne oswajanie się z bodźcami wywołującymi lęk, by stopniowo obniżyć poziom reakcji lękowej.
- Aktywacja behawioralna – zachęca do podejmowania aktywności, które dają satysfakcję i przywracają zaangażowanie w codzienne życie (wykorzystywane przy leczeniu depresji).
- Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe – wspierają regulację napięcia i redukcję stresu.
Fundament terapii poznawczo-behawioralnej (model ABC)
Fundamentem podejścia poznawczo-behawioralnego jest model ABC, którego twórcą jest Albert Ellis. Model ten zakłada, że dana sytuacja (A) na podstawie naszych przekonań (B) może zostać różnie zinterpretowana, a to prowadzi do pojawienia się konkretnych konsekwencji (C), czyli emocji, zachowań, reakcji cielesnych:
- A (activating event) – wydarzenie aktywizujące,
- B (beliefs) – przekonania,
- C (consequences) – konsekwencje tj. emocje, zachowania, reakcje cielesne.
W praktyce model ABC pomaga zrozumieć, że to nie samo wydarzenie wywołuje emocje, lecz sposób jego interpretacji. Dzięki temu można nauczyć się identyfikować i modyfikować nieadaptacyjne przekonania (B), co z kolei wpływa na zmniejszenie negatywnych reakcji emocjonalnych i zmianę zachowania (C). Model ten wspiera budowanie większej elastyczności psychicznej i lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach.
W tabeli zostały przedstawione różne interpretacje tej samej sytuacji przez różne osoby. Są inne ze względu na odmienne myśli automatyczne towarzyszące poszczególnym osobom.
| A (wydarzenie aktywizujące) | B (przekonania) | C (konsekwencje) | |
| Osoba nr 1 | Jazda autobusem, spojrzenie innego pasażera w stronę danej osoby. | „Chyba jestem brudna na twarzy”, „Dlaczego nie spojrzałam w lusterko wychodząc z domu”, „Pewnie zaraz mnie wyśmieje, muszę uciekać” | Poczucie wstydu, strachu, wyjście z autobusu na wcześniejszym przystanku, oczekiwanie na kolejny, spóźnienie do pracy |
| Osoba nr 2 | „Może mu się podobam”, „Ciekawe czy podejdzie i zapyta jak się nazywam” | Poczucie ciekawości, radości, pozostanie w miejscu, w którym dana osoba była, oczekiwanie na rozwój sytuacji | |
| Osoba nr 3 | „Może chce mi zrobić krzywdę?” | Poczucie strachu, smutku, zdezorientowania, przyjęcie pozycji obronnej |
Błędy (zniekształcenia) poznawcze
Kolejnym istotnym elementem terapii behawioralno-poznawczej są zniekształcenia poznawcze, czasem określane jako błędy poznawcze. Są to różnego rodzaju wyolbrzymione, irracjonalne wzorce myślowe, które podtrzymują obecność objawów zaburzeń psychicznych. Korzystanie z nich skutkuje postrzeganiem rzeczywistości w sposób zafałszowany i negatywny. Każdy z nas codziennie się nimi posługuje, dlatego warto mieć uważność na ich występowanie w różnych sytuacjach. To również może nam pomóc w polepszeniu funkcjonowania.
Przykładowe zniekształcenia poznawcze:
- Czytanie w myślach, np. „Mówi, że sama ugotuje obiad, zapewne myśli, że nie potrafię gotować”.
- Myślenie dychotomiczne, np. „Jeśli nie kupi mi kwiatów, to znaczy, że nic do mnie nie czuje”.
- Negatywny filtr poznawczy, np. „Miałem szczęście, dlatego się udało”.
- Katastrofizacja, np. „Dostałem uwagę od szefa, teraz to mnie zwolni”.
Warto rozważyć każdą myśl na podstawie dowodów, które jej przeczą bądź ją potwierdzają. Ważne jest opieranie się na faktach.
Terapia poznawczo behawioralna – dla kogo jest odpowiednia?
Szczególną cechą terapii CBT jest jej uniwersalność. Jako metoda terapeutyczna stosowana jest w pracy z szerokim zakresem trudności, obejmując:
- zaburzenia lękowe (w tym zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, fobie, lęk uogólniony, napady paniki),
- zaburzenia depresyjne,
- zaburzenia odżywiania,
- zaburzenia snu,
- zaburzenia psychosomatyczne (związane z lękiem o zdrowie),
- zaburzenia związane ze stresem (w tym leczenie traumy i PTSD),
- zaburzenia adaptacyjne,
- uzależnienia,
- problemy seksuologiczne (psychoterapeuta seksuolog pracujący w nurcie CBT),
- trudności w relacjach międzyludzkich,
- ADHD u dzieci i dorosłych
Psychoterapia behawioralno-poznawcza może odbywać się zdalnie lub w gabinecie, przyjmując formę terapii indywidualnej, w parze, grupowej, a także jako element wsparcia w leczeniu farmakologicznym (również w oddziałach psychiatrycznych). Ponadto nurt CBT uwzględnia terapię poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży.
Ile trwa terapia poznawczo behawioralna?
Psychoterapia CBT jest rodzajem terapii krótkoterminowej. W przypadku, gdy sesje odbywają się raz w tygodniu, zwykle cały proces leczenia trwa od kilku do maksymalnie kilkunastu miesięcy. Jeżeli problem jest bardziej złożony i wymaga więcej czasu, zazwyczaj terapeuta rekomenduje większą częstotliwość spotkań, np. 2 razy w tygodniu. Sesja indywidualna trwa zazwyczaj 45-60 minut, natomiast sesja pary może trwać 90.
Co daje terapia poznawczo-behawioralna?
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) przynosi wiele korzyści osobom zmagającym się z różnego rodzaju trudnościami emocjonalnymi i psychologicznymi. Wzrost samoświadomości pacjenta to klucz do pozytywnej zmiany, jaka zachodzi w nim w toku terapii. Umocniona konstrukcja psychiczna pomaga zapobiegać nawrotom zaburzeń. Zrozumienie, że myśli i przekonania wpływają na uczucia i zachowania, pozwala na świadome zarządzanie własnym stanem emocjonalnym i podejmowanie bardziej odpowiednich reakcji na sytuacje.
Dzięki temu uczestnik terapii może nie tylko poradzić sobie z aktualnymi trudnościami, ale także wyposażyć się w narzędzia, które pozwolą mu lepiej funkcjonować w przyszłości – bardziej świadomie reagować na stres, rozpoznawać własne potrzeby i lepiej dbać o zdrowie psychiczne.
Specjaliści prowadzący psychoterapię w nurcie poznawczo-behawioralnym
Małgorzata Czyżewska-Kleczkowska