Depresja – przyczyny, najczęstsze objawy, sposoby leczenia

06.06.2023

Co roku 23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Wali z Depresją. To ważny dzień, bo choć temat wydaje się być nagłośniony medialnie, to nadal nie znamy szerokiego spektrum objawów choroby, nie wiemy jaka jest jej specyfika przebiegu w przypadku płci i różnych grup wiekowych. Kobiety chorują na depresję dwa razy częściej, ale mężczyźni dłużej zwlekają z decyzją o podjęciu leczenia. Trafiają do specjalisty z dużo cięższym nasileniem objawów.

depresja-przyczyny-najczestsze-objawy-sposoby-leczenia.jpg

Do podstawowych i typowych symptomów depresji zaliczamy bardzo szeroki zakres objawów:

Skonsultuj swoje problemy z psychologiem

  • obniżony nastrój,
  • uczucie smutku i zobojętnienia,
  • brak energii,
  • poczucie zmęczenia,
  • niemożność przeżywania radości (czyli anhedonia),
  • napady lęku,
  • zaburzenia snu,
  • spadek apetytu lub nadmiarowe spożywanie pokarmów,
  • zaburzenia pamięci i koncentracji,
  • spowolnienie myślenia i tempa wypowiedzi,
  • trudności w podejmowaniu prostych decyzji,
  • spowolnienie ruchów, czasem bezruch,
  • obniżony poziom libido,
  • unikanie bliskości, kontaktu z innymi ludźmi,
  • unikanie codziennych kontaktów międzyludzkich,
  • drażliwość, łatwe wpadanie w gniew, płaczliwość, frustracja,
  • poczucie winy,
  • nadmierne analizowanie jakości i zakresu wykonywanych czynności (czyli ruminacje),
  • niskie poczucie wartości.

Depresja często ukrywa się za wieloma tzw. somatyzacjami czyli objawami płynącymi z ciała. Ich obserwacja jest ważna, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży – w tych grupach depresja objawia się najczęściej pod ich postacią. Każdego rodzica powinny zaniepokoić objawy, które mogą pojawiać się już u przedszkolaków i dojrzewających dzieci:

  • jąkanie się,
  • nadmierne napięcie mięśniowe całego ciała, w szczególności szyi,
  • nadmiarowa mimika twarzy, czerwienienie się,
  • przyspieszona praca serca,
  • pocenie się,
  • bóle brzucha,
  • bóle w okolicy serca,
  • uczucie wzdęcia, wypełnienia jamy brzusznej gazami,
  • tzw. objaw zatkanego nosa,
  • bóle migrenowe.

Pacjenci często pytają o przyczyny wystąpienia choroby (nierzadko borykając się z poczuciem winy, iż zaniedbali jakiś aspekt relacji z dzieckiem). Pamiętajmy! Nie zawsze przyczyna tkwi w zaburzonej komunikacji czy relacjach interpersonalnych. Na wystąpienie zaburzeń nastroju najczęściej wpływa wiele czynników jednocześnie, nie bez znaczenia też są czynniki biologiczne.
Wyróżniamy trzy główne grupy czynników, które wpływają na ryzyko zachorowania na depresję.

Konsultacja psychiatry

Czynniki cywilizacyjne:

  • intensyfikacja życia,
  • przewlekły, długofalowy stres,
  • nieprawidłowa higiena snu,
  • nieodpowiednia dieta,
  • wypalenie zawodowe, pracoholizm,
  • czynniki środowiskowe.

Uwarunkowanie neurobiologiczne:

  • wadliwe funkcjonowanie neuroprzekaźników w mózgu: serotoniny i adrenaliny,
  • czynniki genetyczne. 

Aspekty osobnicze:

  • cechy charakteru,
  • samoocena (nie mylmy jej z poczuciem własnej wartości!),
  • cechy temperamentu: wrażliwość, niska odporność na frustrację i stres, tendencja do lękowego reagowania, niepokój. 

Depresją nie jest incydentalne obniżenie nastroju związane z określonym negatywnym przeżyciem i towarzysząca temu chwiejność nastroju i smutek. Warto zwrócić uwagę na przebieg choroby u dorastających dzieci – dynamika i skutki nieleczonej depresji mogą być u nich niezwykle niebezpieczne. Depresja nastolatka to wymienione powyżej tzw. objawy osiowe, ale także: myśli samokrytyczne, poczucie winy, poczucie wstydu, dysfunkcje poznawcze w obrębie: myślenia, zapamiętywania, koncentracji, zmiany w cyklu snu – trudności z zasypianiem i wstawaniem, trudności z utrzymaniem snu podczas nocy, utrata apetytu lub jedzenie nadmiarowe, zahamowanie lub pobudzenie psychofizyczne, myśli i tendencje autoagresywne. Drastyczna zmiana zachowania, utrata znajomych i zainteresowań, zaniedbywanie higieny, odmawianie wyjścia na zewnątrz, uzależnienia behawioralne, obniżenie funkcjonowania w szkole, rezygnacja z aktywności fizycznej – te wszystkie elementy powinny zwrócić naszą uwagę i skłonić do jak najszybszej konsultacji.

Gdzie szukać pomocy?

Z całą pewnością nie należy podejmować prób samodzielnego diagnozowania zaburzeń depresyjnych u siebie czy u dziecka. Każdy niepokojący symptom utrudniający funkcjonowanie powinien skłonić nas do jak najszybszej wizyty u specjalisty. Sami nie jesteśmy w stanie oszacować poziomu rozwoju objawów i ewentualnego zagrożenia zachowaniami autoagresywnymi czy samobójczymi. Dynamika choroby jest bardzo zmienna, u każdego pacjenta może mieć inny zakres objawów, ich różnorodność i nasilenie. Problem zaburzeń depresyjnych jest niezwykle częsty, zwłaszcza obecnie, w trakcie epidemii koronawirusa. Tym bardziej nie należy go bagatelizować i ukrywać. Nigdy nie należy obawiać się sięgać po pomoc. Życie z depresją jest trudne, a sposobów i skutecznych metod terapeutycznych, z których pod opieką specjalisty (psychologa, psychiatry) można skorzystać – bardzo wiele.

mgr Anna Pasławska-Turczyn - Psycholog, socjoterapeuta, interwent kryzysowy

Źródła

Zdjęcie: Image by Freepik

Zobacz także

hipotomia co to jest-metody leczenia.jpg
Psychologia

Jak zachowuje się osoba z hipomanią? Metody leczenia

Hipomania to „lekka mania”, co oznacza, że istnieje wiele takich samych objawów, nie występują one jednak w takim samym, szokującym stopniu. Osoby w epizodzie maniakalnym często odczuwają euforię lub zwiększoną drażliwość. Towarzyszy im również podwyższona energia i aktywność. Mają dużo pomysłów i planów, które mimo gonitwy myśli i tendencji do rozpraszania, udaje im się czasem realizować. Zdolność oceny sytuacji u osób z hipomanią ulega pogorszeniu, co może prowadzić do podejmowania ryzykownych zachowań (takich jak nadużywanie alkoholu i/ lub substancji psychoaktywnych, ryzykownych kontaktów seksualnych czy nadmiernego wydawania pieniędzy). Dowiedz się więcej o tym zaburzeniu. Poznaj metody leczenia.

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?
Psychologia

Presja oczekiwań – jak presja stawiana przez rodzica wpływa na dziecko?

„Dlaczego dostałaś czwórkę, a nie piątkę?”, „Musisz się bardziej starać, jeżeli chcesz coś osiągnąć w życiu. Z takimi ocenami Cię nigdzie nie przyjmą”, „Nie możesz iść się pobawić, niedługo idziesz na korepetycje z matematyki, a jeszcze masz przecież tyle nauki”. To tylko kilka zdań, które już od najwcześniejszych momentów edukacji dziecko może usłyszeć od swojego nadmiernie wymagającego rodzica. Współcześnie można odnieść wrażenie, że duża część dzieci od najmłodszych lat wystawiona jest na ogromną presję oczekiwań swoich opiekunów. Rodzice mogą nie być świadomi tego, w jaki sposób ta presja wpływa na rozwijającego się człowieka. Dowiedz się więcej na temat presji oczekiwań i tego, jak wpływa ona na dziecko.

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?
Psychologia

Czym są style przywiązania? Czy można zmienić swój styl przywiązania?

Style przywiązania kształtują się we wczesnym dzieciństwie w oparciu o interakcje z głównymi opiekunami, najczęściej rodzicami. Te wzorce wpływają na sposób, w jaki budujemy relacje z innymi ludźmi w późniejszym życiu. Dowiedz się więcej na ich temat. Sprawdź, jak się kształtują i czy możliwa jest zmiana stylu przywiązania na inny.