06.01.2025
mgr Sara Gałęzowska 2.jpg
Sara Gałęzowska psycholog

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które może być zdiagnozowane zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych. Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu najczęściej są wyraźne przed ukończeniem 3 roku życia, jednak czasami pojawiają się również u niemowlaków. Dowiedz się więcej na ten temat.

Diagnostyka różnicowa autyzmu a inne zaburzenia

Spis treści

Diagnoza autyzmu – ważne zadanie
Z czym można pomylić autyzm?

Diagnoza autyzmu – ważne zadanie

Autyzm definiowany jest jako zaburzenie neurorozwojowe, którego przyczyny są różnorodne i wieloczynnikowe, a jednocześnie niedokładnie sprecyzowane. Zwykle uznaje się, że szczególne znaczenie mają czynniki genetyczne i środowiskowe, jednak mogą pojawić się również inne dodatkowe elementy. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest niezwykle ważna, ponieważ umożliwia wcześniejsze wdrożenie odpowiednich działań, leczenie oraz wsparcie dziecka, a później nastolatka i osoby dorosłej w wielu codziennych sytuacjach.

Diagnoza autyzmu wymaga kompleksowego podejścia i wnikliwej analizy objawów w kontekście innych możliwych zaburzeń. Kluczowa jest obserwacja rozwoju dziecka, zrozumienie motywacji stojących za jego zachowaniami oraz ocena zdolności do komunikacji i nawiązywania relacji. Diagnozą autyzmu zajmuje się zwykle psycholog, chociaż tylko lekarz psychiatra może wystawić odpowiednie orzeczenie.

Przeczytaj również: Pakiet diagnoza w kierunku zaburzeń ze spectrum autyzmu przy wykorzystaniu narzędzia ADOS-2 – dorośli

Z czym można pomylić autyzm?

Zaburzenia ze spektrum autyzmu mogą zostać pomylone, zwłaszcza przez rodziców lub opiekunów dziecka, z innymi problemami, takimi jak afazja, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości, depresja, choroba afektywna dwubiegunowa, choroby genetyczne i neurologiczne. W praktyce jednak szczególne znaczenie mają spotkania z psychologiem w poradni oraz z psychiatrą, ponieważ tylko specjaliści są w stanie dokonać diagnostyki różnicowej, przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi.

Przeczytaj także: Pakiet diagnoza w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu dzieci – ADOS-2

Zaburzenia lękowe i mutyzm

Zaburzenia lękowe oraz mutyzm w pewnych przypadkach wyglądają podobnie do autyzmu. Dzieci z mutyzmem wybiórczym unikają kontaktów społecznych i mogą sprawiać wrażenie wycofanych. Należy zaznaczyć, że w autyzmie stosunkowo często występują problemy z komunikacją, z kolei przy mutyzmie lęk przed mówieniem pojawia się tylko w specyficznych sytuacjach społecznych i nie jest wynikiem trudności w zrozumieniu norm społecznych, jak to często bywa w autyzmie.

Zaburzenia językowe i afazja

Dzieci z zaburzeniami językowymi, takimi jak opóźnienie rozwoju mowy lub zaburzenie ekspresji językowej, mogą sprawiać wrażenie dzieci autystycznych, zwłaszcza jeśli ograniczenia w mowie utrudniają im kontakt z rówieśnikami. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku zaburzeń językowych problemem jest głównie komunikacja werbalna, podczas gdy w autyzmie trudności dotyczą również komunikacji niewerbalnej i rozumienia zasad interakcji społecznych.

Zaburzenia osobowości

Niektóre zaburzenia osobowości, zwłaszcza osobowość schizoidalna czy unikająca, mogą być mylone z autyzmem, szczególnie u młodzieży i dorosłych. Osoby z osobowością schizoidalną są wycofane, mało komunikatywne i mogą mieć trudności z nawiązywaniem relacji, co sprawia, że przypominają osoby autystyczne. Różnica polega jednak na tym, że osoby z zaburzeniami osobowości nie wykazują zwykle sztywności zachowań ani powtarzających się wzorców, które są typowe dla autyzmu. Ponadto osoby z osobowością schizoidalną są często świadome swojego wycofania i podejmują świadomą decyzję o unikaniu relacji, natomiast osoby autystyczne mogą nie rozumieć, jak te relacje budować.

Choroby genetyczne i neurologiczne

Niektóre choroby genetyczne, takie jak zespół Retta czy zespół Williamsa, również mogą wywoływać objawy podobne do autyzmu. W zespole Retta pojawiają się regresja rozwoju, stereotypowe ruchy dłoni oraz trudności w komunikacji, ale charakterystyczny przebieg rozwoju i utrata wcześniej nabytych umiejętności pozwala na odróżnienie tego zespołu od autyzmu. Z kolei zespół Williamsa może wiązać się z trudnościami w rozwoju, jednak osoby z tym zespołem są zazwyczaj bardzo towarzyskie i przyjazne, w przeciwieństwie do objawów typowych dla autyzmu.

Źródła

Literatura:

  1. F. Rybakowski, A. Białek, I. Chojnicka, P. Dziechciarz, A. Horvath, M. Janas-Kozik, Zaburzenia ze spektrum autyzmu-epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie, „Psychiatria Polska”, nr 48, 2014.
  2. A. Rynkiewicz, M. Kulik, Wystandaryzowane, interaktywne narzędzia do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu a nowe kryteria diagnostyczne DSM-5, „Psychiatria”, nr 10, 2013.
  3. A. Sumiła, Ł. Szostakiewicz, M. Bogotko, M. Pawłowicz, Autyzm – dylematy diagnostyczne. Między biologią a objawami, „Psychologia Rozwojowa”, nr 2, 2022.
  4. K. Yates, C.A. Le, E. Szczęsny, Diagnostyka autyzmu, „Paediatr Child Health”, nr 19, 2009.

Zobacz także

Wszystkie artykuły i poradniki