Powiększ czcionkę:

Drukuj

Jak siedzieć?

Jak siedzieć?W dzisiejszych czasach wiele czasu spędzamy w pozycji siedzącej, która może być przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa.


Aby maksymalnie zmniejszyć przeciążenie kręgosłupa wynikające z długotrwałego siedzenia należy dobrze wybrać krzesło do pracy lub fotel do odpoczynku. Korzystne jest również zwiększenie czasu na aktywność fizyczną kosztem "relaksu" przed telewizorem czy komputerem.

Cechy prawidłowego krzesła do pracy:

1. możliwość regulacji w zakresie wysokości siedzenia, kąta ustawienia siedzenia, wysokości oparcia, kąta pochylenia oparcia, przesuwania w oparcia w przód i tył, wysokości podłokietników. Powinno posiadać kółka celem łatwego przesuwania się oraz powinno być obrotowe,
2. prawidłowe ustawienie krzesła przy pracy: - okolica lędźwiowa podparta - łokcie podparte - stawy kolanowe i biodrowe ugięte pod kątem 90 stopni, pośladki maksymalnie zagłębione pod oparcie, stopy całą stopą spoczywają na podłodze lub podnóżku, uda podparte przez siedzisko przy czym tył siedziska ustawiony jest nieco wyżej niż przód. Oparcie sięga do wysokości łopatek i podpiera odcinek lędźwiowy. Chodzi o jak najlepsze podparcie krzywizny lędźwiowej. Jeśli to konieczne można zastosować dodatkowe podpórki lędźwiowe. Łokcie oparte o podłokietniki tak aby odciążyć barki i kręgosłup szyjny.


Cechy prawidłowego fotela do wypoczynku:

1. pozycja półleżąca, zapewnienie podparcia głowy, kończyn i kręgosłupa lędźwiowego, ramion i stóp,
2. zapewnienie możliwości podparcie się podczas wstawania,
3. korzystne są fotele bujane, balansujące co dodatkowo wymusza pewną pracę mięśni.

Aby siedzieć prawidłowo wyprostuj cały kręgosłup, wyciągnij głowę i szyję ku górze, wzrok skieruj do przodu, brodę lekko cofnij, klatkę piersiową unieś i wysuń w przód (ramiona nie powinny być uniesione), uda i podudzia (całe nogi) wraz ze stopami ustaw w linii prostej (odległość między kolanem prawym i lewym powinna być taka sama jak między stopą prawa i lewą). Kolana nie mogą znajdować się wyżej niż biodra. Obie stopy postaw równo na podłożu lub wysuń jedną stopę do tyłu (pod krzesło), opierając ją na palcach, przez co kolano powinno znaleźć się niżej niż drugie. Palce stóp skieruj do przodu.

Jeśli podczas długotrwałego siedzenia przyjmujemy postawę nieprawidłową, zgarbioną z głową wysuniętą mocno do przodu, narażamy się przede wszystkim na bardzo duże obciążenie kręgosłupa, skutkujące bólami szczególnie w części lędźwiowej oraz szyjnej kręgosłupa (bóle mogą też promieniować do nóg lub rąk), bóle głowy, tworzenie się okrągłych pleców czy też ściśnięcie narządów wewnętrznych i oddechowych.


Zapraszamy do pobrania aplikacji Zdrowie - Prosta Rzecz, która zawiera:

  • ankietę, dzięki której ocenisz ryzyko zachorowania na choroby układu ruchu,
  • quiz,w którym sprawdzisz swoją wiedzę na temat prawidłowego wykonywania codziennych czynności bez narażania się na ryzyko urazu,
  • porady, dzięki którym sprawdzisz, czy pracujesz, odpoczywasz, uprawiasz sport w sposób pozwalający na zachowanie zdrowia.


Powiązane kategorie


W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności