Ruszyła 4. edycja kampanii społecznej #odwoluje #nieblokuje

31.10.2025

W siedzibie Rzecznika Praw Pacjenta zainaugurowano czwartą edycję ogólnopolskiej kampanii społecznej #odwoluje #nieblokuje, której współorganizatorem jest Grupa LUX MED.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele prywatnego i publicznego sektora zdrowia, administracji publicznej i organizacji pacjenckich.

Odwoluje-nie-blokuje.jpg

Grupę LUX MED reprezentował Michał Rybak, Wiceprezes ds. Operacyjnych, który uczestniczył w debacie „Centralna e-rejestracja w systemie ochrony zdrowia – między oczekiwaniami a rzeczywistością”. Ekspert zaznaczył, że potrzebujemy przemyślanego, etapowego i systematycznego wdrożenia Centralnej e-rejestracji opartej o dialog i edukację.

- Bardzo ważna jest edukacja na temat możliwości jakie daje Centralna e-rejestracja. Równie ważne jest wygodne i proste korzystanie z kanału cyfrowego. Intuicyjne zarezerwowanie czy odwołanie terminu wizyty zwiększa wygodę osób, które np. ze względu na wiek nie korzystają z takich rozwiązań na co dzień. Z punktu widzenia podmiotu, który od wielu lat współpracuje z wieloma podwykonawcami i jednocześnie bierze udział w pilotażu centralnej e-rejestracji w zakresie badań mammograficznych, widzimy dużą potrzebę szerokiej komunikacji do pacjentów i świadczeniodawców na temat nowych rozwiązań cyfrowych - podkreślił Wiceprezes ds. Operacyjnych LUX MED.

W dyskusji głos zabrali m.in: Bartosz Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, Wojciech Demediuk z Ministerstwa Zdrowia, Filip Urbański z NFZ i Klaudiusz Komor z Naczelnej Rada Lekarskiej.

Podczas konferencji podsumowano również poprzednie trzy edycje kampanii oraz dyskutowano o rekomendacjach dla placówek medycznych, które chcą skutecznie angażować i edukować pacjentów w zakresie odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych.

Odwołaj wizytę szybko i wygodnie

Wdrożone mechanizmy odwołania wizyty w LUX MED takie jak SMS-y wysyłane do pacjentów na 24 godziny przed planowaną konsultacją, oprócz przypomnienia o terminie, wskazują też łatwą drogę do jej odwołania. Rozwiązania pozwalają na szybką rezygnację z wizyty również przez Portal Pacjenta, kontakt z Call Center lub recepcją centrum medycznego.

Celem kampanii społecznej #odwoluje #nieblokuje jest budowanie świadomość, że odwołanie wizyty, na którą nie możemy się przyjść, realnie skraca kolejki, zwiększa dostęp do świadczeń zdrowotnych i tym samym poprawia efektywność opieki zdrowotnej w Polsce.

Według danych NFZ za 2024 rok, w Polsce nie odwołano ponad 1,36 miliona wizyt lekarskich w zaledwie 40 monitorowanych świadczeniach. Wśród samych współorganizatorów kampanii liczba ta – choć zauważalnie mniejsza niż w poprzednich latach – nadal sięga około 900 tysięcy wizyt rocznie. Problem dotyczy tysięcy placówek w całym kraju.


Organizator kampanii: Centrum Medyczne CMP

Współorganizatorzy kampanii: LUX MED, Medicover, PZU Zdrowie, Znanylekarz.pl

Patronat honorowy: Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta

Partnerzy medialni kampanii: Rzeczpospolita, Medonet, Polityka Zdrowotna, Rynek Zdrowia, Poradnik Zdrowie, strona zdrowia, Nasze Miasto, pacjenci.org, Patient Experience Manager