Grupa LUX MED publikuje Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2024 rok
Odpowiedzialność społeczna, troska o środowisko i ład korporacyjny wpisane są w Strategię Zrównoważonego Rozwoju Grupy LUX MED. Spółka po raz trzeci publikuje swoje sprawozdanie z obszaru ESG. Pokazuje w nim w jaki sposób odpowiada na swoją misję i jak w minionym roku realizowała cele wyznaczone w Strategii na lata 2023-2025.
Dbanie o wpływ społeczny i środowiskowy stały się dziś wyznacznikiem dojrzałości organizacji – niezależnie od branży. Jednak zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność wpisane są zarówno w misję, wizję, jak i wartości Grupy LUX MED, dlatego raportowanie ich stało się naturalnym procesem dla całej organizacji, na długo przed obowiązkiem wynikającym z dyrektywy CSRD. Świadczenia zdrowotne dla ponad 3 milionów osób, 427 usprawnień w opiece nad pacjentem, zasady zrównoważonego łańcucha dla dostawców czy inwestycje w działania środowiskowe – to nie jednorazowe projekty, a spójna droga do realizacji strategii z obszaru ESG.
- Naszą misją jest pomaganie ludziom w dłuższym, zdrowszym i szczęśliwszym życiu oraz czynienie świata lepszym – i właśnie z tego wynikają i temu służą wszystkie działania, które zrealizowaliśmy w 2024 roku i opisujemy w naszym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju. Ograniczyliśmy nasze emisje o ponad 43% i podpisaliśmy umowę na dostawy energii pochodzących w 100% z odnawialnych źródeł. Skupiamy się na poprawie doświadczeń pacjentów, wdrażając setki usprawnień, w tym tłumacza języka migowego we wszystkich placówkach. Wspieramy zdrowie fizyczne i psychiczne, tworzymy programy profilaktyczne i angażujemy się w edukację medyczną. Rośniemy dynamicznie, nie tracąc z oczu odpowiedzialności społecznej i etycznych standardów. Raport jest świadectwem naszego podejścia: holistycznego, propacjenckiego i opartego na wartościach – mówi Anna Rulkiewicz, Prezeska Grupy LUX MED.
Pacjent w centrum uwagi
W raporcie za 2024 rok Grupa LUX MED pokazuje, że hasło „pacjent w centrum” może mieć rzeczywiste odzwierciedlenie w codziennym funkcjonowaniu organizacji skupiającej się na zdrowiu. Poprawa doświadczeń pacjentów nie jest dla firmy jednorazowym działaniem, ale procesem ciągłym, opartym na analizie opinii i wdrażaniu rzeczywistych zmian. W minionym roku wprowadzono aż 427 propacjenckich usprawnień, obejmujących m.in. organizację wizyt, dostępność specjalistów, rozwiązania cyfrowe czy komunikację. Równolegle stale badany jest poziom satysfakcji pacjentów – wskaźnik NPS osiągnął w 2024 roku poziom 70,5, co stanowi wynik znacznie przewyższający standardy branżowe. To rezultat systematycznej pracy nad jakością – nie tylko w wymiarze medycznym, ale także organizacyjnym, cyfrowym i relacyjnym. LUX MED traktuje głos pacjenta jako źródło wiedzy i motywację do działania, co przekłada się na budowę bardziej dostępnego systemu opieki zdrowotnej.
Nowe spojrzenie w przyszłość
Strategia Savannah27 to nowy, trzyletni plan rozwoju Grupy LUX MED, który opiera się na dalszym wzmacnianiu jakości opieki, cyfryzacji, edukacji medycznej oraz dynamicznym, ale odpowiedzialnym wzroście. Jej celem jest m.in. osiągnięcie poziomu 5 milionów pacjentów oraz zwiększenie satysfakcji do poziomu 75 (z obecnego 70,5).
- Dla pacjenta oznacza to bardziej dostępne i zintegrowane usługi, rozwój zdalnej opieki, większy nacisk na profilaktykę i leczenie chorób cywilizacyjnych oraz nowoczesną, empatyczną opiekę zdrowotną wspieraną technologią i wiedzą. Stawianie pacjenta w centrum to nie tylko założenie, ale codzienna praktyka naszej organizacji. Wszystkie działania – od inwestycji w technologie, przez rozwój personelu, po inicjatywy społeczne i środowiskowe – podporządkowane są poprawie jakości opieki i doświadczeń pacjentów – podsumowuje Anna Rulkiewicz.
Nie ma zdrowego człowieka bez zdrowego środowiska
Zmniejszanie śladu węglowego w ochronie zdrowia to realna potrzeba i wielka odpowiedzialność lidera rynku, jakim jest Grupa LUX MED. Kluczowym krokiem na tej drodze było więc podpisanie umowy vPPA, dzięki której zabezpieczyliśmy dostawy energii elektrycznej, pochodzącej w 100% z odnawialnych źródeł, na 10 lat. To ogromny krok w stronę dekarbonizacji firmy i nowatorskie działanie w skali kraju. W codziennej działalności ograniczane jest również zużycie materiałów. Elektroniczny obieg dokumentów i cyfrowa komunikacja z pacjentami umożliwia znaczną redukcję zużycia papieru – aż o 17,4% rok do roku. Takie podejście przekłada się nie tylko na niższe emisje i efektywność operacyjną, ale także na zmianę kultury organizacyjnej — w której zrównoważone korzystanie z zasobów staje się standardem.
- Jako organizacja mamy głębokie przekonanie, że zdrowie człowieka i zdrowie planety są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Wpływ środowiska na kondycję fizyczną i psychiczną ludzi jest coraz bardziej widoczny, dlatego troska o klimat i zasoby naturalne stała się integralną częścią działań naszej organizacji. Wiemy, że jest to warunkiem trwałego dobrostanu pacjentów i przyszłych pokoleń. To podejście znajduje odzwierciedlenie w naszych codziennych decyzjach – od inwestycji w energię odnawialną, po zrównoważone projektowanie placówek czy ograniczanie odpadów – mówi Joanna Węgrzynowska, Kierowniczka ds. ESG, Pełnomocniczka Zarządu ds. ESG w Grupie LUX MED.
Inwestycja w profilaktykę
Jednocześnie LUX MED nie rezygnuje z zaangażowania w profilaktykę i działania edukacyjne, takie jak chociażby wyzwanie Healthy Cities. Rozwinięciem idei Zdrowych Miast jest publikacja Indeksu Zdrowych Miast i organizacja Kongresu Zdrowe Miasta. Tak rozumiany rozwój to trwała wartość dla pacjentów, pracowników, mieszkańców miast i całego systemu ochrony zdrowia.
- Wypełniając misję Grupy LUX MED, od lat konsekwentnie rozwijamy ideę Zdrowych Miast. W 2024 roku zorganizowaliśmy pierwszy Kongres Zdrowe Miasta, skupiający 1300 uczestników, 100 prelegentów, przedstawicieli samorządów, a także Ministrów i Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy. Kongres Zdrowe Miasta powstał jako odpowiedź na rosnącą potrzebę dialogu i wypracowania konkretnych rozwiązań dla wyzwań, przed którymi stoją współczesne miasta. Celem wspólnej debaty przedstawicieli rządu, samorządu, biznesu, NGO i organizacji miejskich jest inspirowanie do podejmowania systemowych działań, zmierzających do poprawy jakości życia w naszych miastach – w wymiarze społecznym, przestrzennym, środowiskowym, a w konsekwencji także zdrowotnym – mówi Łukasz Niewola, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Zrównoważonego Rozwoju.
Zrównoważony rozwój w sektorze ochrony zdrowia jest dziś nie tylko wymogiem regulacyjnym, a wręcz koniecznością, wynikającą ze środowiskowej i społecznej odpowiedzialności organizacji.
Tegoroczny raport Grupy LUX MED, opracowany w oparciu o standard GRI, zawiera także odniesienie do ESRS. Nowością w tym raporcie jest z pewnością tabelaryczne zestawienie wszystkich najważniejszych polityk, na których w swojej codziennej działalności bazuje Grupa LUX MED. Grupa planuje, aby kolejny raport opublikować zgodnie z obowiązującą Dyrektywą CSRD. Na potrzeby tego raportu, Grupa już teraz przeprowadziła proces DMA, czyli tzw. analizę podwójnej istotności.
Całe Sprawozdanie Zrównoważonego Rozwoju Grupy LUX MED za 2024 rok można pobrać tutaj: Raport_Zrównoważonego_Rozwoju_Grupy_LUXMED_za_2024_rok.pdf




