Powiększ czcionkę:

Drukuj
Grupa LUX MED > Biuro prasowe

Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej. Co zrobić, aby uchronić siebie i najbliższych przed udarem?

09.04.2016

10 maja obchodzimy Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej. Warto przy tej okazji przypomnieć na co zwrócić uwagę w codziennych czynnościach, aby zadbać o swoje zdrowie i naszych najbliższych będących w grupie ryzyka. Razem z ekspertami ośrodka opiekuńczo-rehabilitacyjnego Tabita Grupy LUX MED podpowiadamy złote zasady profilaktyki udarowej.
Udar - kto jest w grupie ryzyka?

Udar mózgu zazwyczaj dotyka osoby starsze. Ryzyko udaru zwiększa się znacznie
po przekroczeniu 55. roku życia. Im człowiek starszy tym niestety ryzyko jest coraz większe. W grupie ryzyka są również osoby:
• z predyspozycją genetyczną, gdzie był już przypadek udarowy
• z nadwagą lub otyłością, co wynika najczęściej z nieprawidłowego żywienia i braku ruchu; nierzadko otyłość również towarzyszy innym schorzeniom,
• z nadciśnieniem tętniczym,
• osoby chorujące na serce tj. migotanie przedsionków lub mające wady zastawek serca,
• osoby chorujące na cukrzycę
• osoby palące tytoń.

Jeśli w naszej rodzinie występowały przypadki udaru powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę na monitorowanie ciśnienia krwi. Częste podwyższone ciśnienie tętnicze jest sygnałem,
że musimy zadbać o swój układ krwionośny i zastosować profilaktykę udarową. Zmiana diety, rzucenie palenia, odstawienie alkoholu, a przede wszystkim zwiększona aktywność fizyczna to obowiązkowe czynniki, które nie tylko zmniejszą ryzyko udaru, ale korzystnie wpłyną na jakość naszego życia i minimalizację ryzyka innych chorób np. cukrzycy typu
2. czy chorób serca - podkreśla dr n med. Mirosław Wróbel, Członek Zarządu Ośrodka
LUX MED Tabita.

Jak zapobiegać udarom?

Podstawowe zasady profilaktyki udarowej:

1. Badaj regularnie ciśnienie sobie i bliskim

Prawidłowe ciśnienie skurczowe, tak zwane górne, powinno wynosić maksymalnie
140 mmHg, a rozkurczowe, dolne, 90 mmHg. Nadciśnienie, które degraduje nasz układ krążenia można stwierdzić, gdy co najmniej dwa razy zaobserwujemy przekroczenie granicy 140/90. Gdy nasze pomiary stale nie mieszczą się w obrębie dopuszczalnej normy powinniśmy zastanowić się nad zmianą trybu życia i skonsultować wyniki ciśnienia
z lekarzem.

2. Uzupełnij dietę o witaminę B i czekoladę!

Witamina B niweluje szkodliwe aminokwasy odpowiedzialne za zwiększenie ryzyka udarowego. Czekolada również ma pozytywny wpływ na zdrowie i jej jedzenie można rozgrzeszyć pod warunkiem, że jest spożywana w małych ilościach. 1 kostka bogatej
w polifenole ciemnej czekolady dziennie może znacząco obniżyć ciśnienie oraz ryzyko udaru.

3. Eliminuj stres poprzez ruch

Stres jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do powstawania nadciśnienia a zatem i udarów. Wypróbuj medytację, jogę, pilates, nordic walking albo Qi Gong, starożytną chińską sztukę ćwiczeń, która pozwala zapanować nad stresem i obniża ciśnienie i ogromnie zmniejsza ryzyko udaru.

4. Utrzymaj prawidłową masę ciała

Sprawdź swój wskaźnik BMI względem wagi i wzrostu i staraj się go utrzymać
na prawidłowym poziomie. Jeśli potrzebujesz skonsultuj zmiany w diecie z dietetykiem
i ćwicz min. 30 minut dziennie. To niezastąpiony klucz do sukcesu, aby utrzymać swe zdrowie i zmniejszyć ryzyko wszelkich schorzeń, w tym także udarowych.

Osoby w grupie ryzyka udarowego powinny zwrócić uwagę na dietę i ruch wspomagający układ krążenia. Zmniejszone spożycie czerwonego mięsa oraz tłuszczów zwierzęcych znacznie wpływa na krzepliwość krwi i kondycję naczyń krwionośnych, które są tak ważne w przeciwdziałaniu chorobom naczyniowo-mózgowym. Na dobre ukrwienie mózgu i całego organizmu korzystnie wpływa częste uprawianie sportu i rezygnacja z siedzącego trybu życia - zaznacza dr n med. Mirosław Wróbel, Członek Zarządu Ośrodka LUX MED Tabita.

Mój bliski jest po udarze - jak mogę mu pomóc?

Pamiętajmy, że udar mózgu nie jest równoznaczny z wyrokiem, a wczesne rozpoznanie
i podjęcie leczenia oraz nowoczesnej rehabilitacji poudarowej znacznie zwiększa możliwość powrotu do samodzielności. W Ośrodku Opiekuńczo-Rehabilitacyjny Tabita w Konstancinie pod Warszawą otwarta została pierwsza w Polsce pracownia ergoterapii pomagająca pacjentom, również w ramach NFZ, powrócić do większej sprawności. Nowoczesna pracownia ergoterapii odtwarza wyposażenie standardowej kuchni, łazienki i sypialni,
w której pacjenci wykonują czynności dnia codziennego tj.: podstawowe prace domowe, higiena osobista, poruszanie się w przestrzeni domowej. Terapia musi być procesem skoordynowanej opieki wielu specjalistów, takich jak: lekarze, rehabilitanci, psychologowie, neurologopedzi, dietetycy - dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie znacznej poprawy stanu pacjenta zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym.
W Ośrodku Opiekuńczo-Rehabilitacyjnym Tabita zostanie również uruchomiony specjalny cykl spotkań specjalistów rehabilitacji z rodzinami opiekującymi się osobami starszymi
i niesamodzielnymi zorganizowany w formie Dni Otwartych i dostępnych dla każdego.
„Chcemy nie tylko prowadzić terapię naszych pacjentów, ale również pomagać ich rodzinom. Wsparcie i zrozumienie najbliższych jest kluczowe. Pozwala chorym nie tylko uwierzyć
w siebie, szybciej przywrócić sprawność, ale jest też elementem kompleksowej rehabilitacji. Nasi specjaliści m.in.: fizjoterapeuta, psycholog, pielęgniarka będą mogli udzielić zainteresowanym wszelkich porad, jak pracować z pacjentem na co dzień i jak właściwie pomagać mu w powrocie do zdrowia i życia w społeczeństwie"- dodaje dr n med. Mirosław Wróbel, Członek Zarządu Ośrodka LUX MED Tabita.

Więcej informacji na: www.tabita.waw.pl


W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności