Powiększ czcionkę:

Drukuj

Smacznie i zdrowo - dieta niemowlaka

Żywienie dzieci od okresu niemowlęcego do 3. roku życia to jedno z najważniejszych zagadnień profilaktyki prozdrowotnej.

Sposób karmienia, wysoka jakość podawanego pożywienia, właściwe jego zbilansowanie kształtują nie tylko gust kulinarny przyszłego smakosza, ale przede wszystkim mają zapewnić mu prawidłowy rozwój fizyczny i poznawczy.
Dobrze skomponowane ilościowo i jakościowo posiłki są warunkiem prawidłowego rozwoju mózgu, narządów zmysłów (siatkówki), układu mięśniowo-stawowego i kostnego oraz pozwalają uniknąć lub zminimalizować 
ryzyko powstania takich chorób cywilizacyjnych, jak alergie, otyłość, nadciśnienie, choroby serca, nowotwory, choroby autoimmunologiczne i wiele innych.Dieta niemowlaka

Spokojnie i bez szantażu

Rozmowa z rodzicami o całodziennym schemacie jedzenia to bardzo istotna część konsultacji. Pozwala wychwycić błędy w postępowaniu i je skorygować. Szybkie tempo życia zmusza nas często do korzystania z produktów gotowych - przyprawionych, przetworzonych, zbyt mocno słodzonych - co w efekcie długoterminowego podawania maluchom rodzi u nich wiele problemów zdrowotnych. Intensywny smak utrudnia zmianę diety dziecka na właściwą. Wpajajmy więc od początku dziecku zdrowe schematy żywienia. Pierwsza, podstawowa zasada: spożywanie posiłków powinno się 
odbywać przy stole, bez biegania 
za dzieckiem i powinno być pozbawione stresu, nadmiernych oczekiwań rodziców. Apetyt naszego dziecka nie jest formą wyrażania jego uczuć, tylko aktualnego zapotrzebowania na energię, nasze zachęty typu: „Jedz, jeśli mamę kochasz" są pewnego rodzaju szantażem emocjonalnym i nie służą dobrym nawykom żywienia.
Pamiętajmy, że dzieci mają wyższą wrażliwość sensoryczną niż dorośli, są wyczulone na zapach, kolor, teksturę i sposób podania posiłków.

Czas start

Zaczynając od pierwszego momentu podania dziecku posiłku innego niż mleko, znajdziemy się na początku 
5. miesiąca życia w przypadku niemowląt karmionych sztucznie i na początku 6. dla dzieci karmionych wyłącznie piersią. Włączamy wtedy maluchowi gluten w ilości 1-2 g dziennie, co w praktyce oznacza np. 1/2 łyżeczki kaszki manny. Umożliwi to podanie kaszki zbożowej (już w 7. mies. życia), biszkoptów, pieczywa, makaronów w ograniczonej ilości w 10. mies. życia. Jako dietetyk jestem zwolenniczką rozpoczynania karmienia dzieci jarzynami i owocami pochodzącymi z produktów gotowych dla niemowląt - słoiczków, do których produkcji używa się składników z upraw certyfikowanych. Smaki pojedynczych lub złożonych produktów gotowych typu marchewka, zupka jarzynowa czy inne oraz ich gęstość są różne w przypadku różnych firm, dlatego warto je zmieniać.
Jedzenie zmiksowane, papkowate, rekomendowane na początku wprowadzania pokarmów stałych nie jest wielkim wyzwaniem dla aparatu żucia, wymaga jedynie przesunięcia językiem i połknięcia. Starsze niemowlęta, które miały podawane zbyt długo takie „leniwe" posiłki, zderzają się z dużym problemem połknięcia porcji stałego jedzenia z wyraźnymi grudkami. Ten problem udaje się najczęściej rozwiązać, wprowadzając pod koniec 7. mies. życia pokarmy stałe - gotowane na parze. Tak przygotowane jarzyny podawane w specjalnej siatce lub otoczce silikonowej do karmienia niemowląt uniemożliwiają przyjęcie zbyt dużego kawałka jednorazowo, a jednocześnie mają inną fakturę jedzenia i wymagają zmiażdżenia dziąsłami, dzięki czemu stymulują rzucie.

Dekalog żywienia

Pewną dojrzałość kulinarną przedstawiają sobą dzieci po 1. roku życia. Maluchy w tym wieku mają spożywać 5 posiłków dziennie, przy czym 3 to posiłki główne, a 2 - uzupełniające. Mleko w ilości 400 ml nadal stanowi podstawę zaopatrzenia w wapń, do tego dochodzą inne produkty mleczne. Obiad powinien być dwudaniowy. Ustalony przez zespół ekspertów 
dekalog żywienia dzieci w wieku 
1-3 lata zaleca spożywanie: codziennie pieczywa i przetworów zbożowych z pełnego przemiału oraz kasz; mleka (do 24. mies. mleko modyfikowane, po 2. roku życia - mleko pitne 2-proc., schłodzone lub mleko mikrofiltrowane), dodatkowo przetworów mlecznych - jogurtów, kefirów, sera żółtego z obniżoną zawartością tłuszczu, 
rzadziej twarogu (zapotrzebowanie na wapń w tym wieku to 1000 mg dziennie - co stanowi 400 ml mleka, plaster sera żółtego, 150 ml jogurtu); 3 x dziennie owoców lub warzyw, w tym warzyw strączkowych; mięsa czerwonego - chudego, w tym wędliny nie częściej niż 3 x w tygodniu, a jaj kurzych w dni, w których nie jest spożywane mięso; mięsa drobiowego 
2 x w tygodniu, zawsze bez skóry; ryb 2 x w tygodniu.
Posiłki powinny być przygotowywane z wykorzystaniem tłuszczów roślinnych - oliwy z oliwek, oleju rzepakowego, niskoerukowego, ograniczone powinno być podawanie soli.
Dzieci do 6. mies. poimy wodą źródlaną, po 6. mies. niskozmineralizowaną - poniżej 500 mOsm jonów/l, ograniczamy spożywanie słodkich płynów.

dr n. med. Kamila Hołocińska-
-Kwiatkowska,
pediatra, 
LUX MED Warszawa

Tekst został opublikowany w kwartalniku "Blisko Zdrowia" 2/2014

Powiązane kategorie


Dodatkowe akcje


W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności