Powiększ czcionkę:

Drukuj

Jak uniknąć kontuzji podczas uprawiania sportu?

Mówi się, że sport to zdrowie. I rzeczywiście, regularna aktywność fizyczna - zarówno amatorska, jak i profesjonalna, jest doskonałym sposobem na uniknięcie chorób serca, nadwagi oraz na utrzymanie dobrego stanu organizmu. Nie można jednak zapomnieć o tym, że sport często wiąże się też z kontuzjami - przede wszystkim uszkodzeniami mięśni oraz stawów. Te zaś najczęściej są wynikiem złego przygotowania do ćwiczeń. Jak zatem uniknąć kontuzji? Prezentujemy kilka wskazówek, które sprawią, że sport rzeczywiście będzie zdrowiem.


Rozgrzewka przede wszystkim

Niezależnie od tego, jaki sport uprawiamy, bardzo ważnym elementem - niezależnie od tego, czy na myśli mamy trening tenisisty, czy też trening pływaka - jest odpowiednie rozgrzanie mięśni. Dlatego też warto zacząć sesję, wykonując tzw. trening funkcjonalny, a więc ćwiczenia, które nawiązują do codziennie wykonywanych czynności. 20 minut ćwiczeń wzmacniających, rozciągających oraz na równowagę zmniejszy ryzyko przeciążenia mięśni w trakcie intensywnego treningu właściwego.

Reaguj na sygnały ostrzegawcze organizmu

Często bywa tak, że poważna kontuzja poprzedzona jest przez wiele symptomów wskazujących na to, że coś jest nie tak. Przykładem może być przemęczenie, poczucie znudzenia aktywnością fizyczną, przedłużające się bóle mięśniowe czy też bezsenność. W takiej sytuacji nie należy zupełnie rezygnować z treningu - zdecydowanie lepiej porozmawiać z trenerem, który podpowie, jakie zmiany wprowadzić.

Zweryfikuj możliwości swojego ciała

Równie częstą co brak rozgrzewki przyczyną kontuzji jest niewłaściwie ułożony plan treningowy - nieadekwatny do aktualnej kondycji fizycznej i wydolności organizmu. Dlatego też, chcąc uprawiać sport bez obaw, warto przed rozpoczęciem treningów wybrać się do specjalisty na badania oraz konsultację. Wiele ośrodków medycznych oferuje testy sprawności funkcjonalnej organizmu, analizę składu ciała oraz ocenę kontroli motorycznej - badania te pomogą ustalić aktualny potencjał ciała. Na ich podstawie doświadczony trener ustali trening przygotowania motorycznego, który pozwoli w bezpieczny sposób poprawić kondycję i cieszyć się sportem każdego dnia.

Ćwicz bezpiecznie i osiągaj stawiane sobie cele - weź udział w programie Medycyna dla Sportu i Aktywnych.

Powiązane kategorie


Dodatkowe akcje


W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności