Powiększ czcionkę:

Drukuj

Jak podnosić ciężkie przedmioty?

Odpowiednie techniki schylania się, podnoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów pozwalają uniknąć urazów kręgosłupa.


Stosując poniższe zasady możesz bezpiecznie podnosić i przenosić ciężary: określ Jak podnosić ciężkie przedmioty?orientacyjnie wagę przedmiotu poprzez pchnięcie go nogą lub rękami. Jeśli wydaje Ci się zbyt ciężki, nie próbuj samodzielnie go przenosić lubjeżeli to możliwe podziel go na mniejsze części, ustaw się jak najbliżej przedmiotu, który zamierzasz podnieść.Stopy rozstaw na szerokość ramion to zapewni Ci stabilność ciała podczas podnoszenia.Obejmij mocno przedmiot rękami. Upewnij się, że trzymasz go dobrze. Zegnij kolana utrzymując proste plecy i wysoko brodę, napnij mięśnie brzucha i nie przestawaj oddychać. Podnoś ciężar stopniowo, wstając unieś go mięśniami nóg. Pamiętaj napinać mięśnie brzucha i nie zginać pleców. Podczas dźwigania unikaj pochyleń na boki i skrętów tułowia.Umieszczając przedmiot na wysokiej półce, przysuń się do niej, trzymaj łokcie blisko ciała i nie prostuj całkowicie rąk, kiedy już stawiasz przedmiot na półce. Zachowaj szczególną ostrożność, jeżeli podnoszony przedmiot znajdzie się nad Twoją głową. Przy przenoszeniu ciężarów plecy powinny być również wyprostowane.Trzymaj przenoszony przedmiot jak najbliżej tułowia. Ważne jest symetryczne i równomierne obciążenie kręgosłupa. Pamiętaj, że bezpieczniej jest pchać ciężkie przedmioty niż je ciągnąć. Rób przerwy! Stań, rozciągnij się, połóż dłonie na dolnej części pleców i lekko wychyl się do tyłu.
Osoby cierpiące już na ból kręgosłupa, ze słabym gorsetem mięśniowym, powinny zawsze przestrzegać poniższych zaleceń:

  • nie podnoś niczego, co powoduje ból lub wydaje ci się zbyt ciężkie,
  • jeśli to możliwe, poproś kogoś o pomoc,
  • używaj przedmiotów ułatwiających podnoszenie i przenoszenie typu wózki, taczki, pasy, rolki, dźwignie,
  • zmniejsz odległość do pokonania i skróć czas dźwigania,
  • zastanów się, czy jest możliwe rozłożenie jednego ciężaru na kilka lżejszych,
  • jeżeli dźwigasz dwie paczki, to powinny mieć podobny ciężar,
  • przy poważniejszych dolegliwościach kręgosłupa należy powstrzymać się od podnoszenia nawet kilkukilogramowych ciężarów.


Zapraszamy do pobrania aplikacji Zdrowie - Prosta Rzecz, która zawiera:

  • ankietę, dzięki której ocenisz ryzyko zachorowania na choroby układu ruchu,
  • quiz,w którym sprawdzisz swoją wiedzę na temat prawidłowego wykonywania codziennych czynności bez narażania się na ryzyko urazu,
  • porady, dzięki którym sprawdzisz, czy pracujesz, odpoczywasz, uprawiasz sport w sposób pozwalający na zachowanie zdrowia.


Powiązane kategorie


W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności