Powiększ czcionkę:

Drukuj

Sporty zimowe

Zimą odrywamy się na chwilę od codziennych spraw i rozpoczynamy przygotowania do wyjazdu w góry. Jazda na nartach jest doskonałą formą spędzania wolnych dni, ponieważ umożliwia nie tylko aktywność ruchową, ale również poprawę ogólnego samopoczucia - dzięki pobytowi na świeżym górskim powietrzu zapominamy o stresie.

Sporty zimowe
Większość amatorów radzi sobie z jazdą na nartach, ale nie wszyscy poruszają się odważnie i zwinnie. Dla wielu osób, w tym także narciarzy, formą pierwszego kontaktu ze śniegiem przed wyjazdem w góry jest odśnieżenie samochodu i skrobanie szyb. W chwili, gdy stają na stoku brakuje im przygotowania fizycznego, a często również poprawnej techniki.

Konsekwencją są urazy - plaga narciarstwa alpejskiego. Jest to głównie wynik złego przygotowania ogólnego, złej techniki, złego sprzętu i nie przestrzegania zasad bezpieczeństwa na stoku. W tym krótkim artykule skupimy się głównie na właściwym przygotowaniu do sezonu.

Regularnie jeżdżący narciarz powinien siebie traktować jak zawodnika, a wyjazd w góry jak zawody. Przez cały rok należy systematycznie przygotowywać się do wyjazdu - zalecam tu szczególnie pływanie, dzięki któremu uzyskujemy poprawę wydolności oddechowo-krążeniowej. Inne sposoby utrzymywania dobrej formy to jazda na rowerze, trening na siłowni, ćwiczenia ogólnorozwojowe i bieganie. Przed wyjazdem w góry należy przez 6 tygodni zwiększać obciążenia przygotowawcze, a na stoku przed założeniem nart należy obowiązkowo przeprowadzić 15-minutową rozgrzewkę i rozciąganie.

Taki sposób przygotowania pozwoli nam uniknąć ciężkich urazów (głównie stawu kolanowego). Dobra rozgrzewka powinna rozruszać mięśnie tułowia, obręczy biodrowej, mięśnie pośladkowe oraz kończyn górnych i dolnych. Rozruszanie miednicy i kręgosłupa ma istotne znaczenie - ułatwia wykonywanie tradycyjnych zwodów podczas jazdy na nartach.

Jazda w warunkach wysokogórskich np. powyżej 2000 metrów n.p.m., w rozrzedzonym powietrzu bezwzględnie wymaga wcześniejszej aklimatyzacji przez minimum 2-3 dni.

Należy podkreślić, że ogólna liczba urazów narciarskich spadła w porównaniu ze stanem sprzed 25 lat. Statystyki podają jednak znaczący wzrost ciężkich uszkodzeń stawów kolanowych dotyczący głównie aparatu więzadłowego. Mimo dużego postępu technicznego do dziś nie wynaleziono wiązań, które chroniłyby kolano przed uszkodzeniami (zwłaszcza więzadła krzyżowego - przedniego).

Świadomość tych faktów ma ważny wpływ na zachowanie się narciarza na stoku: pomaga ocenić ryzyko doznania urazu i w konsekwencji chroni przed wypadkiem. Właściwa rozgrzewka, rozwaga i zdyscyplinowanie pozwolą narciarzowi na powrót do domu w pełni zdrowia.

lek med. Janusz Mikołajewski



W przypadku doznania urazu stawu kolanowego podczas uprawiania sportów zimowych lekarz może zalecić wykonanie artroskopii.

                                                                  
Jak wykonuje się artroskopię kolana - zobacz film

h5OsTtzV6GM


Powiązane kategorie


Dodatkowe akcje


W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności