Jesteś Pacjentem Grupy LUX MED?
Chcesz otrzymywać informacje o specjalnych rabatach, bezpłatnych badaniach profilaktycznych oraz innych wydarzeniach w naszych placówkach?
Nawigacja
Kwas foliowy należący do kompleksu witaminy B oraz jego sole uważane są przez dietetyków i lekarzy za te składniki pożywienia, o które powinniśmy szczególnie zadbać w naszej diecie. Kilka zakończonych już programów badawczych pokazało, że odpowiednia zawartość folanów w diecie chroni przed zachorowaniem na raka piersi czy raka jelita grubego.
Teraz na łamach czasopisma 'Journal of the National Cancer Institute' naukowcy ze szwedzkiego Karolinska Institute w Sztokholmie piszą, że duża zawartość kwasu foliowego w diecie może również znacznie zmniejszać ryzyko rozwoju u kobiety raka jajnika.
Badacze wysunęli taką tezę po przeanalizowaniu wyników obserwacji, jakiej przez kilkanaście lat poddawano ponad 60 tys. kobiet ze Szwecji. W momencie rozpoczęcia eksperymentu wszystkie one miały od 38 do 76 lat. Wszystkie również były wtedy zdrowe. W ciągu tych kilkunastu lat lekarze rozpoznali raka jajnika u 266 kobiet. Po porównaniu wyników okazało się, że kobiety, w diecie, których znajdowały się największe ilości kwasu foliowego (od 204 mikrogramów dziennie), miały aż o jedną trzecią mniejsze ryzyko zachorowania na raka jajnika niż te panie, które spożywały folanów najmniej (mniej niż 155 mikrogramów dziennie).
Co ciekawe, badacze zauważyli też, że najlepiej przed rakiem jajnika chronione są kobiety, które oprócz dużych ilości spożywanych folanów piją dziennie co najmniej dwie porcje alkoholu. Jakie jest dokładne wyjaśnienie wszystkich tych zjawisk - do końca nie wiadomo. Autorzy badania sugerują, że być może kolejne programy i eksperymenty pozwolą znaleźć odpowiedź na te pytania.
Tekst opublikowany na podstawie umowy z serwisem
Agencji Informacyjnej medNEWS